martinas skoltips på nätet

PIM på gång...

25.03.2010 22:50

Fredagar är mina lugnaste dagar denna termin, och eftersom 8:an är på prao så gäller det i synnerhet denna fredag. Sålunda kände jag mig inte det minsta stressad att förbereda några lektioner eller rätta några labrapporter ikväll, utan kunde istället ta mig an min nya PIM-utbildning. 
Utbildningsmaterialet finns här, på skolverkets hemsida, öppet för alla som vill höja sin IT- och mediekompetens, och är ett gediget utbildningsmaterial med extremt tydliga och pedagogiska instruktionsfilmer. En resurs. Prova den!!

För oss som är anmälda till utbildningen kompletteras utbildningsmaterialet med ett antal övningar och examinationsuppgifter. För att komma åt dessa krävs inloggningsuppgifter och tilldelad handledare.

Det blev en stunds plöjande genom "hantera" -delen ikväll. Det mesta hittills är superenkelt, får nog bli en övning i helgen. Alla steg måste gås igenom har det sagts. Inget fuskhoppande framåt här alltså! 

Sök på webbplatsen

Omröstning

Har du haft någon nytta av något på min hemsida? Fått någon inspiration? Av vad i så fall?

lektionstips, kemi (700)
19%

lektionstips, biologi (379)
11%

lektionstips, fysik (459)
13%

lektionstips, teknik eller matte (513)
14%

didaktik- och metodiktips (521)
14%

blogg eller länkar (175)
5%

annat (858)
24%

Totalt antal röster: 3605

Förra undersökningen handlade om vad ni läsare saknar mest på nätet, och resultatet visade att  bedömningsmatriser och olika former av stöd för formativ bedömning är det som efterfrågas absolut mest (35 röster av 57). Även laborationstips i no (13 av 57) och didaktik- och metodiktips i no (5 av 57) efterfrågas.  Ett fåtal saknade didaktik och metodiktips i matte (3 av 57) och en ansåg att det saknas stöd i institutionsarbetet (1 av 57).