martinas skoltips på nätet

filmkväll...

05.03.2010 00:34

Det finns så mycket bra filmer! ...och nu menar jag inte sådana filmer som man sitter hemma och skrattar åt eller myser till. Nej, jag menar filmer som fungerar bra som diskussionsunderlag i olika sammanhang i skolan. Eftersom jag då till slut lyckats hinna ifatt med de skriftliga omdömena, och inte har en massa lektioner att planera till i morgon, så unnade jag mig en filmkväll i kväll. Det blev två filmer.

"Säg att du älskar mig" kändes inte som en väldigt högkvalitativ film, men en riktigt bra story för att kunna diskutera bl a vilka risker ett utmanande sätt, ett vulgärt språk eller en ogenomtänkt lek kan föra med sig.  Den visade också hur viktigt det är att man får uppskattning och får känna sig älskad, man kan vara beredd att gå ganska långt för att få uppleva det i någon form. 

"Lilja 4-ever" är ju en gammal klassiker vid det här laget. Den ger en skymt av hur jävligt livet kan bli för den som hamnar i människohandel / trafficking, men också att denna handel faktiskt har krupit ända inpå vårt svenska folkhem.

Häromkvällen tittade jag också på film. Då var det "Linas kvällsbok". Det var också en bra film, men med ett mer allmänt budskap om hur svårt det kan vara att vara tonåring och veta vad man verkligen vill och vad man tror sig vilja.

Så, det var tre filmtips. Låna dem! Finns på AV-centralen.

 

 

Sök på webbplatsen

Omröstning

Har du haft någon nytta av något på min hemsida? Fått någon inspiration? Av vad i så fall?

lektionstips, kemi (700)
19%

lektionstips, biologi (379)
11%

lektionstips, fysik (459)
13%

lektionstips, teknik eller matte (513)
14%

didaktik- och metodiktips (521)
14%

blogg eller länkar (175)
5%

annat (858)
24%

Totalt antal röster: 3605

Förra undersökningen handlade om vad ni läsare saknar mest på nätet, och resultatet visade att  bedömningsmatriser och olika former av stöd för formativ bedömning är det som efterfrågas absolut mest (35 röster av 57). Även laborationstips i no (13 av 57) och didaktik- och metodiktips i no (5 av 57) efterfrågas.  Ett fåtal saknade didaktik och metodiktips i matte (3 av 57) och en ansåg att det saknas stöd i institutionsarbetet (1 av 57).