martinas skoltips på nätet

Fackligt arbete

18.03.2010 17:49

Som vanligt lät dagordningen extremt ointressant, men kursdagen blev riktigt bra ändå.

Man (läs jag) behöver verkligen de här oaserna av eftertanke och diskussioner kring hur ramarna för vårt uppdrag styr över den faktiska arbetsbelastningen. Varje gång jag varit på kurs (nåja, nästan iaf) brinner jag av iver att lyfta vissa frågor till samverkan. Tyvärr ramlar ibland verkligheten så bryskt över en när man kommer tillbaka till jobbet dagen efter, att det mesta rinner ut i sanden, men några positiva saker har ändå kommit ut av dessa kursdagar. Hur jag ska hantera dagens information får vi väl se, men några intressanta tankar har jag iaf fått med mig...  

Mer tankar om de fackliga perspektiven kommer garanterat...

  

En annan tanke som följt mig under dagen har varit vikariernas smått hopplösa uppgift att ta mina lektioner idag. Inte nog med att det var långa lektioner (90 min + 100 min), den ena innehöll dessutom en dissektion av "en halv gris", eller iaf hjärta, lungor, njurar, lever mm. Inte självklart att vilken lärare som helst fixar det! Det är bara att konstatera att jag har toppenkollegor!

Sök på webbplatsen

Omröstning

Har du haft någon nytta av något på min hemsida? Fått någon inspiration? Av vad i så fall?

lektionstips, kemi (709)
19%

lektionstips, biologi (387)
11%

lektionstips, fysik (467)
13%

lektionstips, teknik eller matte (522)
14%

didaktik- och metodiktips (529)
14%

blogg eller länkar (183)
5%

annat (866)
24%

Totalt antal röster: 3663

Förra undersökningen handlade om vad ni läsare saknar mest på nätet, och resultatet visade att  bedömningsmatriser och olika former av stöd för formativ bedömning är det som efterfrågas absolut mest (35 röster av 57). Även laborationstips i no (13 av 57) och didaktik- och metodiktips i no (5 av 57) efterfrågas.  Ett fåtal saknade didaktik och metodiktips i matte (3 av 57) och en ansåg att det saknas stöd i institutionsarbetet (1 av 57).